Spike TV: 10 Things You Definitely Didn’t Know

spike.com
spike.com

Spike TV is one of the most well-known entertainment channels in America. However, despite the fact that the channel has spent a considerable amount of time in the spotlight and under the scrutiny of the public eye, there are still some things that many people don’t know. With that in mind, here we present our list of things you probably didn’t know about Spike TV. Well, what are you waiting for? Check it out for yourself below!

Number Ten: It’s Not Actually Called Spike TV

In fact, it’s been shortened just to “Spike.” Though the channel is still popularly known as Spike TV, the proper name is simply “Spike.”

Number Nine: Almost Half of Its Viewers Are Women

Many people think the channel focuses on targeting men; however, its viewers would beg to differ. As of 2006, 45 percent of the channel’s watchers were women (although it’s unclear how many of these watchers were watching it with a male partner).

Number Eight: Chances Are if You Have Television, You Receive Spike

As of 2015, over 90 million United States households received the channel. That’s an impressive 80 percent of all national households that have a television.

Number Seven: It Has Country Roots

Most people wouldn’t expect this, but Spike TV actually began as a country channel called The Nashville Network. It launched just two days after CMT launched, meaning it couldn’t call itself cable’s first country music channel. This may have led to its eventual downfall.

Number Six: It Was the First Channel to Air MADtv Reruns

When it was still The Nashville Network in 2001, the channel became the first to air reruns of the popular sketch comedy show. At the time, it was airing several other off-network sitcoms such as The Wonder Years, Newhart, and Miami Vice.

Number Five: Its name Was Briefly a Pleonasm

A pleonasm is the term used when a word or phrase is redundant. For example, “burning fire” is a pleonasm. The channel was briefly named “The New TNN,” in which “TNN” stood for “The National Network.” This made its full name, “The New The National Network” – a pleonasm.

Number Four: It Was Sued by Spike Lee

“Spike TV” might rhyme with “Spike Lee,” but the two are quite different. However, Spike Lee ended up suing Spike TV before the channel could officially change its name because he didn’t want people associating the channel with his name or think he was involved in any way. He ended up losing the lawsuit.

Number Three: It Paid a Pretty Penny for CSI

A lot of the traffic the channel gets comes from people who watch CSI. The channel bought the show’s cable/satellite syndication rights in 2004 for a record $1.9 million – per episode!

Number Two: It Holds a Special Star Wars First

Spike became the very first basic cable channel to air the first six Star Wars films in 2008. Viacom, who owns Spike, had to bid against Turner Broadcasting System and NBCUniversal for the rights.

Number One: It’s Shifting to Become More Gender Neutral

With the rebranding the channel put into place in 2015, the channel hopes to air more gender-neutral programming and attract more females in the 18-49 age range to watch Spike. Thanks for reading!

SHARE